سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بهانه
قالب وبلاگ

سر عرفانی ابهام در مسائل اجتماعی چیست؟

حضرت آیت الله مصباح سرّ عرفانی ابهام در مسایل اجتماعی را سنت امتحان دانست و گفت: منطق قرآن این است که آفرینش این عالم و تحولاتش برای آزمایش است. طبق این نگرش، انسان‌ها همیشه در معرض آزمایش و امتحان هستند و ابهام لازمه امتحان است، مخصوصا وقتی امتحان در خود فکر کردن نیز باشد.

وی ادامه داد: خود این که فکر کنیم چه کسی اصلح است نیز یک وظیفه است. ما درباره فکر یا عدم فکر، تحقیق یا عدم تحقیق، طرفداری یا عدم طرفداری، معرفی یا عدم معرفی و... نیز امتحان می‌شویم. کل تکالیف، اعم از فردی و اجتماعی، همه‌ امتحان است و زمینه‌ای است برای این‌که انسان را بر سر دو راهی‌ها و چندراهی‌ها قرار دهد تا انتخاب کند. بنابر این، نگرانی برای کسی که به وظیفه خود عمل می‌کند بی‌مورد است.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) ضمن تبیین جنبه‌های مختلف حق و تکلیف انتخابات گفت: متأسفانه نفوذ فرهنگ غربی در فرهنگ ما باعث شده که برخی افراد تصور کنند که فقط حق رأی دارند و به تکلیف خود مبنی بر شناخت اصلح و رأی دادن به او اهمیت ندهند.

وی شناخت و انتخاب اصلح را تکلیف الهی دانست و گفت: وظیفه تبیین و آگاه کردن مردم نسبت به این تکلیف بر عهده روحانیت است. باید وظایف شرعی مربوط به انتخابات را برای مردم تبیین کنیم و بیش از آن‌که روی شخص تکیه کنیم درباره مسائل شرعی آن بحث کنیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری، کوتاهی در شناخت و انتخاب اصلح را  مستلزم شراکت در اعمال و گناهان منتخَب دانست و گفت: باید برای مردم تبیین کرد که اگر در تشخیص کوتاهی کردیم و کسی سر کار آمد که رعایت مسائل اسلامی را نکرد و مرتکب خطا، اشتباه، انحرافات یا گناهانی شد، ما نیز در کارهای او شریک هستیم.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم در پایان بر لزوم توسل به اولیای خدا  درباره این‌گونه امور تأکید کرد و گفت: همان‌طور که برای کارهای دنیایمان وقتی به مشکلی برمی‌خوریم به اولیای خدا توسل می‌جوییم، چنین مسأله‌ای را که در سرنوشت هفتاد میلیون جمعیت کشور ما و چه‌بسا سرنوشت همه مسلمان‌‌ها تأثیرگذار است ساده نگیریم. اگر ما بیماری ساده‌ای داشته باشیم چقدر توسل و نذر و نیاز می‌‌کنیم؟ برای این‌گونه موارد نیز باید هم خودمان رعایت بکنیم و هم به دیگران سفارش کنیم که توسل داشته باشند.


[ سه شنبه 92/2/3 ] [ 10:2 عصر ] [ سید محمد پورمحمد ] [ نظر ]
<      1   2      
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

*
امکانات وب


بازدید امروز: 6
بازدید دیروز: 6
کل بازدیدها: 71609
*
*



*